Türkye’de yerli otomobil denilince akla gelen ilk marka olan Tofaş, artık yollarda çok az görülmeye başlandı. En son üretilen Şahin 2002 yılında üretilmişti. Yani en yeni Tofaş Şahin artık 20 yaşında.
Kulislerde yeni nesil bir şahin üretimi için Tofaş’ın çalıştığı yönünde bazı duyumlar alınıyor.
Tofaş Şahin, 2002 yılında üretimi sonlandıktan sonra Etiyopya’da DOCC ve Mısır’da da Mısr-ı Şahin isimleri ile satılmaya devam etmişti. Etiyopya’da üretimi yapan şirket tarafından yapılan araştırmalarda ise Şahin’in üretim tekniği sebebiyle günümüz güvenlik kurallarına uygun değildi.
Gelen yeni duyumlara göre Şahin’in günümüz şartlarına göre modernize edileceği ve elektrikli olarak üretileceği fakat yapılacak olan değişikliklerin 2026’ya ertelendiği söyleniyor. Bir iddiaya göre elektrikli motor için Bosch ile görüşülmeye başlandı bile.
Peki Türkiye için Alternatifler Ne Olabilir?
Peki Etiyopya’daki gibi Türkiye’de de yeniden Şahin üretimi söz konusu olabilir mi? Olursa Tofaş bu işi kısa yoldan başlatabilir mi, biraz da buna bakalım.
Yeni bir araç için Tofaş’ın elinde farklı seçenekler var. Örneğin Tofaş’ın mini kargo projesi olarak başladığı ve Fiat-Chrysler ortaklığı şirketlerine sunduğu araç için Fransız markalar Citroen ve Peugeot artık araç satışı yapmıyor. 10 yıldır küçük düzenlemelerle piyasada kalan Fiat Fiorino da yakında eskimesi sebebiyle üretimden kalkabilir.
Bugün Fiat Fiorino olarak gördüğümüz mini cargonun tüm hakları ise Tofaş’a ait. Hatta ünlü rallici Volkan Işık, kendi adından esinenilen yerli yarış aracı Volkicar için Fiat Fiorino şasisi kullanmıştı.
Volkicar tecrübesi de bu aracın farklı şekillerde değerlendirilebilmesinin mümkün olduğunu gösteriyor.
Bu araç üzerinde farklı düzenlemeler yapılarak aracın binek modeli ve Kartal gibi uzatılmış station sürümleri üretilebilir. Ayrıca bu aracın elektrikli üretimi de halen mevcut.
Bir başka Bursa merkezli otomotiv şirketi olan BD otomotiv uzun süredir, market ve kargo zincirleri gibi şirketlere elektrikli dönüşümü yapılmış Fiorino araçlar satıyorlar. Bu şirket günümüzde Bedeo olarak devam ediyor.
Peugeot bipper ve Citroen Nemo olarak satılan ve Fiat Fiorino olarak 10 yıldır makyajlarla piyasada olan araç Tofaş markası altına kaydırılarak hem marka tekrardan canlandırılabilir, hem de tüm hakları Türkiye’de olan ve tutulmuş bu araç pazara sunulması mantıklı gözüküyor.