Avrupa Birliği ve Gümrük Birliğine bağlı ülkeler için getirilen GSR 2 güvenlik regülasyonu Türkiye’de ki otomotiv sektörü için kriz ortamı oluşturmuş durumda. Temmuz 2024 tarihi itibariyle yürürlüğe girecek olan Genel Güvenlik Yönetmeliği (GSR) ile Avrupa’da trafik kazalarında oluşan can kayıpları ve yaralanmaları azaltmak amaçlanıyor. Yönetmelik ile beraber otomobil ve ticari araçlarda belirlenen güvenlik özellikleri zorunlu hale getirildi. Sanayi Bakanlığı 7 Temmuz itibari ile yönetmeliğe uymayan araçların tescilini sınırlandıracak. Bu durum ise otomotiv sektöründe ki firmaların yönetmeliğe uygun olmayan araçları satamayacakları anlamına geliyor.
Tescil Kısıtlamaları ve Stok Sorunu
Bu yeni düzenlemeler, Türkiye’deki otomotiv sektörü için büyük bir meydan okuma oluşturuyor. Özellikle stoklarında GSR uyumlu olmayan araç bulunduran şirketler, bu araçları satışa sunamayacakları için büyük mali kayıplar yaşayacak. Çinli otomobil üreticileri başta olmak üzere birçok marka, bu karara itiraz ederken, yerli otomotiv sanayii de bu durumdan olumsuz etkilenecek.
Sektörün Tepkileri ve Gelecek Beklentileri
Otomotiv sektörü temsilcileri, bu düzenlemelerin zamanlaması ve uygulama şekli konusunda endişelerini dile getiriyor. Türkiye’deki otomobil satışlarının büyük bir kısmını stoktaki araçlar oluşturduğundan, bu kısıtlamalar sektörün toparlanma sürecini olumsuz etkileyebilir.
Tüketiciye Yansıyan Sonuçlar
Bu kriz, tüketiciler için de çeşitli zorlukları beraberinde getirebilir. Yeni güvenlik standartlarına uyumlu araçların fiyatlarının artması, ikinci el piyasanın da etkilenmesine yol açabilir. Ayrıca, araç tedarikinde yaşanacak sıkıntılar nedeniyle araç sahiplerinin bakım ve onarım hizmetlerine daha fazla harcama yapması gerekebilir.
Genel Güvenlik Yönetmeliği’nin Türkiye otomotiv sektöründe yarattığı 7 Temmuz krizi, hem üreticiler hem de tüketiciler için zorlu bir dönemin habercisi. Sektörün bu yeni düzenlemelere nasıl uyum sağlayacağı ve krizden nasıl çıkacağı, önümüzdeki dönemde yakından takip edilecek.