Arama
Generic filters

Bazı Otoyollarda Hız Sınırı Artıyor

0
2 yıl önce

İçişleri bakanı Süleyman Soylu, bugün yaptığı açıklamada bazı otoyollarda hız sınırının yükseltileceğini açıkladı. Bakan Soylu’nun açıklamasına göre bazı otoyollarda şu an 120 olan hız sınırının 140’a yükseltildiğini belirtti.

Soylu, 1 Temmuz 2022 itibariyle çalışmaların başlayacağını, standartları sağlayacak otoyolların tespit edildiğini açıklıadı.

Açıklamaya göre Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul-İzmir Otoyolu ve Ankara-Niğde Otoyolu’nda hız sınırı 140 km’ye yükseltilecek.

Mevcut uygulamada 120 km olan otoyol hız sınırı, %10 tolerans ile 132 km’ye kadar sürüşe izin veriyor. Yeni uygulama ile 140 km hız sınırı %10 tolerans ile 154 km hızla seyahat edilebilecek.

Yeni Uygulama ile Otoyollarda Yolculuk Süreleri Ne Kadar Olacak?

Kuzey Marmara Otoyolu Ne Kadar Kısalacak?

140 km hız sınırının uygulanması beklenen otoyollardan biri İstanbul Çevreyolu olarak da adlandırılabilecek, Yavuz Selim Sultan Köprüsü ile boğazı geçen otoyol. Kısa adıyla KMO toplam 254 km.

Mevcut hız sınırı ve tolerans ile hesaplandığında 254 km’lik yol yaklaşık 115 dakika sürüyor. Bu süre otoyolun iki ucu olan Kınalı ile Sakarya arası için geçerli. Yeni hız sınırı ile 154 km sabit hızlı kat edildiğinde Sakarya – Tekirdağ Kınalı 98 dakikaya düşecek.

Özetle tüm güzergah üzerinde 17 dakikalık bir süre kazanımı söz konusu.

İstanbul-İzmir Otoyolu Ne Kadar Kısalacak?

İstanbul’u İzmir’e Osman Gazi Köprüsü üzerinden bağlayan otoyol da açıldıktan sonra çok yoğun kullanılan otoyollardan biri oldu.

Bu otoyolun Gebze-İzmir arası Körfez geçişi dahil 423 km uzunluğunda. 423 km mevcut hız sınırı + %10 tolerans ile 132 km 192 dakika sürüyor. Yeni uygulama ile bu yolda da ciddi bir kısaltma söz konusu. 154 km sabit hız ile aynı mesafe 164 dakikada kat edilebilecek.

Özetle bu güzergahtaki kazanç da neredeyse 30 dakikaya yakın. İstanbul-İzmir arası otoyol ile 3 saat 12 dakika sürecek.

Ankara – Niğde Otoyolu Ne Kadar Kısalacak?

Son zamanlarda açılan bir diğer otoyolumuz olan Ankara-Niğde otoyolu önemli otoyollarımızdan biri. Bu otoyol açılmadan önce Türkiye’deki otoyol şebekesi kuzey-batı ve güney-doğu aksında birbirinden ayrı iki otoyol şebekesi halinde iken Ankara – Niğde otoyolu sayesinde Bulgaristan ve Yunanistan sınırlarından ülkeye giriş yapan araçlar Edirne’den otoyol şebekesine dahil olup Suriye-Irak sınırlarına yakın Gaziantep – Şanlıurfa’ya kadar kesintisiz olarak gelebiliyorlar.

Ankara-Niğde Otoyolu O21 kodlu ve Ankara – Niğde arası 300 km. Bu otoyol ile Ankara’dan Niğdeye mevcut uygulama ile 136 dakikada yolculuk yapılırken yeni uygulamada ise 116 dakikada ulaşım sağlanarak toplamda 20 dakikalık bir zaman tasarrufu söz konusu olacak.

Hız Yükseltilme Sebepleri

Artan araç güvenlik standartları artık daha güvenli ulaşıma olanak sağlarken, duble yol olarak da bilinen bölünmüş devlet yollarındaki 110 km hız sınırı, otoyolların 120 km’lik hız sınırına yakın olduğu için rekabet ortamı yaratıyor ve çoğu sürücü devlet yollarını tercih ediyordu.

Yeni uygulama ile arada 30 km’lik bir hız farkı (tolerans ile 33 km) bir fark olduğu için otoyol kullanımının artması hedefleniyor.

100 km’lik bir duble yolda hız sınırındaki bir yolculuk 49 dakika sürüyor. Ancak duble yollarda döner kavşaklarda ya da şehir içi geçişlerde hız sınırı 50 km’ye kadar düştüğü için süre daha da artıyor.

Öte yandan aynı mesafeye sahip bir otoyolda aynı mesafedeki bir yolculuk 38 dakika sürüyor.

GüzergahDuble Yol Mesafe (km)Duble Yol Süre (dk) +Otoyol Mesafe (km)Otoyol Süre (dk)
Kınalı – Sakarya235 km *~ 3 saat254 km1 saat 55 dk
Gebze – İzmir506 km **
423 km ***
7 saat 4 dk **
6 saat 6 dk + feribot ***
423 km3 saat 12 dk
Ankara – Niğde309 km3 saat 49 dk301 km1 saat 56 dk

* Kınalı – Sakarya arası TEM – Anadolu Otoyolu üzerinden Hesaplanmıştır
** Gebze – Gölcük – İzmir karayolu (Körfez Dolanılarak)
*** Eskihisar Feribot ile Gebze – İzmir
+ Duble Yol Güzergah ve Süreleri Google Maps Üzerinden Hesaplanmıştır

Tablodaki duble yol karşılaştırma verilerine göre üç otoyol ile yeni hız sınırları devreye girdiğinde yolculuk sürelerinin %50 civarında kısalacağı görülüyor.

Tabii bu sürelerin sadece otomobiller için geçerli olduğunu, diğer araçların hız sınırının muhtemelen sabit kalacağı düşünülebilir.

Yeni Hız Sınırları Ticari Araçlara da Uygulanacak mı?

Yeni hız sınırı ile ilgili henüz detaylı bir açıklama yapılmadı. Fakat ticari araçlarda hız sınırı daha düşük olduğu için otoyol ile karayolu arasındaki makas çok daha dar.

Daha önce Resmi Gazete’de 21/3/2012 tarihli 28240 sayılı yönetmelik değişikliği ile Panelvanlar kamyonet sınıfından ayrılarak otoyollarda 110 km, bölünmüş yollarda ise 100 km’ye kadar sürüş imkanı sağlanmıştı.

Bu sebeple Türkiye’de oldukça yaygın olan N1 sınıfı panelvanlar için de benzer bir uygulamaya gidilebilir.

ARAÇ CİNSİYERLEŞİM YERİ      İÇİNDE (km) ÇİFT YÖNLÜ   KARAYOLLARINDA (km)   BÖLÜNMÜŞ YOLLARDA (km)OTOYOLLARDA
(km)
 Otomobil (M1),  (M1G),5090110120
 Minibüs (M2),508090100
 Otobüs (M2-M3), 508090100
 Kamyonet (N1), N1G)50808595
  Panelvan (N1)  (Ek satır:RG-21/3/2012-28240) 5085100110
 Kamyon (N2-N3),50808590
 Çekici (N2-N3)
 Motosiklet (L3)508090100
 Motosiklet (L4, L5, L7)50708080
 Motorlu bisiklet (L1, L2, L6)304545Giremez
 Motorsuz bisiklet
(Değişik satır: RG-17/4/2015-29329) Tehlikeli maddetaşıyan araçlar (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa)30506070
 (Ek satır:RG-17/4/2015-29329) Özel yük taşıma      izin   belgesi veya özel izin belgesi ile karayoluna çıkan araçlarda (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa)30505060
 Lastik tekerlekli traktörler203040Giremez
 Arızalı bir aracı çeken araçlar20203040
 İş makineleri202020Yolun yapım, bakım veya işletilmesinden sorumlu kuruluştan izin alınmadan giremez
TÜRKİYE’DE ARAÇLARIN UYMASI GEREKEN YASAL HIZ SINIRLARI

Avrupa’da Durum Ne?

Avrupa’da Almanya’da otoyollarda hız sınırı yok ancak önerilen hız 130 km. Sınır komşumuz Bulgaristan’da ise otoyol hız sınırı 140 km. Öte yandan Kazakistan’da da 140 km hız sınırı bulunuyor.

Polonya’da otoyolda hız sınırı 140 km iken Türkiye’deki duble yollar karşılığı iken 120 km gidiş geliş devlet yolları ise 100 km.

Pek çok Avrupa ülkesinde ie 130 km hız sınırı uygulanıyor. Bu ülkeler Fransa, Yunanistan, Hırvatistan, Bosna Hersek, Lüksemburg, İtalya, Slovakya, Romanya, Avusturya, Macaristan, Slovenya ve Danimarka.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir