İlk TOGG Ekspertize Girdi… Araç Yerli mi İtalyan mı Çıktı, Son Nokta Konuldu

0
2 yıl önce

29 Mart 2023 tarihinde çekilen TOGG kurası sonucu ilk araç Isparta’da yaşayan bir vatandaşa çıktı. Araç sahibi 30 Nisan’da aracını Isparta’da teslim alırken yanında otomobil videoları ile tanınan ve aynı zamanda galeri sahibi de olan Said Yalım da vardı.

Yalım araç sahibinin izniyle Gemlik Mavisi rengindeki uzun menzile sahip TOGG T10X aracı için ekspertiz yaptırdı. Ekspertiz raporu araçla ilgili pek çok merak edilen konuya açıklık getirdi, araçla ilgili üretim kusurları da ortaya çıktı.

TOGG Markası Ortaya Çıktığından Beri Ortaya Atılan Pek Çok İddia Çürütüldü

Ekspertizde en çok merak edilen konu aracın Türkiye’de mi üretildiği ya da sosyal medyada iddia edildiği gibi TOGG’un İtalya’dan gemilerle mi getirildiği idi.

Videoda aracın kapı menteşelerinden, fren balatalarına, camlardan süspansiyona hemen hemen tüm parçalarının üzerinde TOGG logosunun ve üretim tarihinin olduğu görülüyor. Ayrıca bahsi geçen parçalar Türkiye’de hali hazırda üretim yapan çeşitli şirketlerden tedarik edilmiş ve üzerlerinde sadaece TOGG değil “Made in Türkiye” de yazıyor.

Örneğin Şişecam Audi, Bentley, BMW, Rolls Royce gibi pek çok lüks segment markaya dahil pek çok markaya oto cam üretimi yapıyor. Şişecam Otomotiv, aynı zamanda TOGG’un camlarının da üreticisi.

Elbette Türkiye’de henüz yan sanayii oluşmamış parçalar da var. Şirket yetkililerinin daha önceki açıklamalarından batarya, elektrik motoru ya da elektronik aksamlar için kullanılan çiplerin yurt dışından tedarik edildiği biliniyor. Zira bu ürünlerle ilgili Türkiye’de bir yan sanayi henüz oluşmamış durumda. Ancak bu konuda da çalışmalar var. Elektrikli otomobillerde en önemli bileşenlerden biri olan bataryada TOGG fabrikasının yanında bir batarya fabrikasının da kurulması için çalışmalar başladı bile.

TOGG’un Ne Kadarı Yerli?

TOGG henüz proje aşamasındayken bile proje hedefi aracın en az yarısının yerli olması yönündeydi. Araçtaki parçaların tam 115 farklı tedarikçiden tedarikçi edildiği ve bunların 86’sının yerli tedarikçi olduğu daha önce açıklandı.

Parçaların ne kadarının yerli olduğu hakkında son dönemde net bir açıklama yok ancak birkaç yıl önce açıklanan hedef %55 civarı idi.

Türkiye’de hali hazırda üretimde olan markalardan Ford kamyon serisinde yerlilik %88’e kadar yükselmiş durumda. Binek araçlarda ise Hyundai’de %66, Fiat’ta ise %58’lik yerlilik oranı görülebiliyor.

TOGG’da en önemli konulardan biri ise aracın fikri mülkiyet hakkı. TOGG yönetimi aracın daha fazla parçasını iç pazardan tedarik etme, yeni modeller üretme konusunda karar sahibi.

Örneğin TOFAŞ’ta da Mini Cargo projesinin tüm fikri hakkı TOFAŞ’a ait. Bu araç ilk piyasaya sürüldüğünde Fiat Fiorino, Peugeot Nemo ve Citroen Bipper markalarına üretim yaparken günümüzde sadece Fiat markası ile kısıtlı bir pazarda satışta ve gelecek yıldan itibaren bu araç Fiat markası ile dahi satılamayacak.

Öte yandan TOFAŞ’ın üretimini yaptığı Doblo’da ise Fiat çatı şirketinin diğer markaları ile yeni bir araç üretimine gitti ve üretimi de Bursa’dan İspanya’ya kaydırdı.

Benzer bir hikaye Gölcüklü Ford Transit’te de yaşandı. Aracın üretimi Gölcük’ten Romanya’ya kaydırıldı. Ancak Romanya’daki fabrikanın da sahibi Otosan olması bir nebze teselli konusu.

Ekspertiz Gözünden TOGG Nasıl Bir Araç?

TOGG ile ilgili merak edilen bir diğer konu ise aracın üretim tekniği ve kalitesi idi. Eksper incelemesinde oldukça kuvvetli bir yapıya sahip olduğu ifade edilen TOGG T10X’in kapı menteşeleri gibi parçaları ekspere göre Alman Volkswagen grubu araçları andırıyor.

Eksper incelemesinde araç boya kalitesi olarak da kontrolden geçti ve iyi bir not aldı. Aracın boya kalınlığının İtalyan ve Alman araçlarıyla benzer kalınlıkte tek kat boya olarak atıldığı ifade edildi.Araçta k

TOGG’da Kusurlar Var mı?

Elbette en çok merak edilen konulardan biri aracın kusurlarının olup olmadığı. Hemen her marka ve modelde olduğu gibi TOGG’da da bazı kusurlar mevcut. İlk teslim edilen araçta sürücü kapısı menteşeleri içinde boyada çizikler olduğu görülüyor örneğin. Her iki menteşede de benzer çiziklerin olması bunun fabrikada oluştuğu ihtimalini kuvvetlendiriyor.

Bir diğer araç teslimatında ise araç ilk seferinde anahtar immobilizer hatası verdi. Bu hatanın ise her iki anahtarın da araç içinde olması sebebiyle olduğu anlaşıldı ve ikinci anahtarın araçtan çıkarılması ile araç çalıştı.Araçta k

Bir başka teslimatta ise elektrikli aynaların kumandasında bazı yönlerin çalışmadığı tespit edildi ve araç uzaktan TOGG’un müdahalesi ile anında düzeltildi.

Bazı parçaların birleşme noktalarında ise düzgün hizalanmadığı görülüyor.

Ancak bahsi geçen tüm bu kusurlar pek çok yeni üretimde yaşanan sorunlar olup zaman içinde araç mükemmelleştiriliyor. Aracının arkasında duran TOGG’un da bu tür sorunları tespit edip kısa sürede çözmesi bekleniyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir