“Togg, Çin’den Araklandı” mı?

0
1 yıl önce

Daha önce Togg’un tasarımı özgün mü? başlıklı haberimizde konuya değinmemizin üstünden 3 yıl geçmiş olmasına rağmen halen sosyal medyada TOGG tasarımı ile ilgili çalıntı iddiaları yer alıyor.

Öncelikle konuyu aydınlatmadan önce TOGG projesinin tasarım ayağındaki gelişmeleri tekrar hatırlayalım. Tam da üç yıl önce yukarıdaki makaleyi yayınladığımız günlerde bugün TOGG T10X olarak bildiğimiz aracın ilk tasarımı açıklanmıştı.

TOGG kritik olan tasarım konusunda İtalya’daki Pininfarina şirketi ile anlaştığını duyurmuştu. Diğer taraftan şirket kendi tasarım stüdyosunu kurmak için de girişimlere başlamış ve daha önce Volkswagen ve Mercedes-Benz’in eski baş tasarımcılığını da yapmış Murat Günak‘ı göreve getirdiğini açıklamıştı.

TOGG, otomobil tasarımının uzun süren bir süreç olması başta olmak üzere pek çok sebepten ötürü Pininfarina ile çalışmayı kararlaştırmıştı.

Tam da bu noktada Pininfarina’ın daha önceden fuarlarda sergilediği K500 modelinin hazır alınıp devam edildiği şeklinde kamuoyunda görüşler paylaşılmıştı.

Bu tartışmalar aracın piyasaya çıktığı şu günlerde tekrar alevlendi. Özellikle Çin’de üretilen Hongqi Hs5 modelinin kopyalandığı ve aslında TOGG’un herhangi bir üretim yapmadığı söylentileri var. Bu iddiaları yanıtlamadan önce dünyada otomobil tasarımı nasıl oluyor bunu açmak daha yerinde olacaktır.

Dünyada Otomobil Tasarımı Nasıl Oluyor?

Dünyada otomobil tasarımı konusunda markalar ikiye ayrışıyor. Özellikle marka ittifakına giden markalar kendi tasarım ofislerini kurarken, daha küçük markalar genelde tasarım ofislerini kullanıyorlar. Ancak tasarım ofisi olan markaların da dışarıdan hazır modellerin tasarımını aldığı da görülebiliyor.

Bu noktada Pininfarina önemli bir örnek. Geçmişte İtalyan markaları dışında İngiliz markaları ve Peugeot gibi markaların sıkça tasarım için kapısını çaldığı Pininfarina’nın tarihe geçen tasarımlarını tekrar hatırlayalım.

Pininfarina tasarımlarına baktığımızda aynı dönemdeki benzer araçlar için birbirlerine yakın tasarımların da yapıldığı görülüyor. Yine üç yıl önceki yazımızda da C segmenti SUV araçların jantlarını kapattığımızda yan tasarımların birbirlerine oldukça benzediği de görülüyordu.

Sonuç olarak TOGG Çin’den mi Alıntı?

Öncelikle iki aracı gözle kontrol edelim. Öncelikle Hongqui HS5’in Togg’a benzer noktaları yok değil ancak detayı incelemede pek çok yerin farklı olduğu görülüyor. Hongqui HS5 ile TOGG T10X’in bir diğer ortak yönü her iki aracında İtalya menşeili şirketlerde tasarlanmaları. TOGG T10X’in tasarım ofisi Pininfarina iken diğer aracın tasarım ofisi yine bir İtalyan şirketi olan İtaldesign.

Hongqi HS5 ve TOGG T10X

Aracın iç tasarımlarına bakıldığı zaman ise bambaşka iki araç tasarımı var. Öncelikle TOGG’un boydan boya olan ekranı bu araçta yok.

Diğer taraftan Hongqi HS5 elektrikli bir araç değil. Aracın 100 km’de 7-8 litre yakıt tüketen içten yanmalı bir motoru var.

Elektrikli araçların bataryaları araçta büyük yer kapladığı için araçların şasi tasarımlarının buna göre yapılması gerekiyor. Aksi takdirde bataryaya yeterli alan kalmadığı için araçların menzille ilgili büyük kısıtlamaları oluyor. Bu sebeple elektrikli otomobil çağına geçiş yapan markalar köklü modellerini emekli ederek elektrikli çağı için yeni modeller tasarlamaya ve piyasa sürmeye başladılar.

Dolayısıyla TOGG’un Hongqi’yi aracı alıp elektrikliye çevirerek satabilmesi de mümkün değil. Böyle bir durumda TOGG’un 300-500 km olarak belirtilen menzili 100-150 km civarına ancak çıkabilirdi.

Özellikle siyasi çevrelerde bu noktadaki yorumların asılsız olduğu, ve siyasi söylem olarak değerlendirilmesi gerekiyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir