TOGG’un Tasarımı Özgün mü?

0
4 yıl önce

Türkiye’nin Otomobil Girişim Grubu kısaltması olan TOGG, yıl başında C-SUV sınıfı olan sedan modelini açıkladığında gerek iç gerekse de dış basında yoğun ilgi gördü. Tamamen elektrikli olması ve iddialı bir pazarlama projesi ile Tesla’ya benzetilen TOGG, tasarımının ünlü İtalyan otomobil tasarım firması Pininfarina olması tartışma konusu oldu. Öncelikle isterseniz aşağıdaki videoyu izleyip aracın hatlarını tekrar hatırlayalım.

Peki bu eleştiriler ne kadar yerinde? Neden yabancı bir firmadan destek alındı? Bu iş iç kaynaklarla yapılamaz mıydı gibi sorular ister istemez akıllarda oluştu. Şimdi bunları bir inceleyelim birlikte.

İddia: Bu Tasarım Özgün Değil

Öncelikle dünya piyasasında da pek çok aracın birbirine benzediği yönde eleştirler her zaman var. Hatta SUV araçlarda aracın SUV gibi görünmesi adına yapılan benzerlikler araçların birbirlerine oldukça benzediğini ortaya koyuyor. Aşağıdaki görselde de görülebileceği üzere dünya piyasasında yer edinmiş pek çok SUV aracın çizgileri birbirlerine oldukça yakın.

Markalar araçları birbirinden ayırabilmek için SUV formu üzerine kendi marka çizgilerini yansıtan bazı değişiklikler yaparak araçları satışa sunuyorlar.

Öncelikle araç tasarlamak oldukça zor bir zanaat. Piyasada tüketici için kabul görmüş araç tasarımları sayılı ve belli. Kimi zaman çok büyük üreticiler bile garip tasarımlar çıkarabiliyorlar. Örnek olarak FIAT Multipla’yı düşünebiliriz.

Geçmişte markaların her modeli birbirinden çok farklı olduğu dönemlerde Pininfarina, Reliant gibi tasarım firmalarından araçlar tasarlatırılıp üretilirdi.

Zaman içinde markalar başka bir yola girdi. Artık bir markanın araçları birbirine benzer modellerde. Örneğin bu konuda Audi çok eleştirilir. Tüm modellerinin birbirine benzediği hatta A3-A4 gibi yakın araçların neredeyse birbirinden ayırt edilemediği söylenir.

Bu yaklaşım sebebiyle artık markalar kendi içinde bir tasarım ofisi oluşturup uzun yıllar markanın sembolü olacak bir tasarım üretiyorlar ve her ürettiği araç sınıfına markanın karakteristiğini uyguluyorlar. Yukarıdaki Audi örneği gibi BMW de bu alanda başarılı markalardan. Son dönemde ise Peugeot, yeni nesil tasarım ailesine geçerek bu geleneğe katıldı.

TOGG da Pininfarina’nın tecrübesini kullanarak hızlı harekete geçmek istemiş. Üstelik TOGG yeni yapılandığı için bir tasarım ofisi de yok. Ülkemizde otomobil tasarımı yapan bir ofis var aslında: Hexagon Studio. Ancak henüz büyük bir markaya bir hizmet sunabilmiş değiller.

Hal böyle olunca Pininfarina gibi tecrübeden yararlanmak gayet doğal. Pininfarina gibi firmalar ise ya sipariş usülü çalışır ya da kendi konsept tasarımlarını üretip satmaya çalışırlar.

TOGG’da aşağıdaki resmiden de anlaşılacağı üzere ikinci yola başvurup, firmanın hali hazırda tasarladığı K350 üzerine kendi marka dokunuşlarını yaptırarak kendine özgü bir araç teslim almış. Bu aşamada da ünlü otomobil tasarımcı Murat Günak da süreç içinde yer almış. Ki sonraki günlerde Murat Günak’ın da TOGG’a transfer olup tasarım ofisinin başına geçtiği de açıklandı.


TOGG ve Pininfarina K350 Benzerlikleri

Araçlar K350’ye oldukça benzemekle birlikte yakından incelediğinizde aslında her SUV’da olduğu gibi bu iki araç arasında da büyük tasarım farklılıkları var. K350’nin arkadan görünümünde Tavan görünmezken, TOGG’da tavan eğimli ne neredeyse öne kadar tavan görülüyor. Ki aracın biri cam tavana diğeri saç tavana sahip. Tavandaki eğim haricinde saçtaki detaylar, köpekbalığı anten ve taşıma çıtası gibi farklar da var.

Daha aşağı inildiğinde K350’de stop üstünde görülen üçgen şekildeki saç uzantısı TOGG’da bulunmuyor. yine K350’de kesintisiz düz devam eden stoplar, TOGG’da L şeklinde ve kesik. İçerisindeki yerleşim de birbirine benzemiyor. Hatta bu bölümler K350’den daha çok piyasada satılan başka araçlara daha fazla benziyor.

Siz de farklı noktalarda çok değişik farklar tespit edebilirsiniz.

TOGG’un aracın bir çok yerine kendi imzasını attığını görüyoruz. Burada şüphesiz Murat Günak’ın büyük katkısı var. Ön ızgaradaki lale detayları, kapılardaki Osmanlı motifleri ustaca yerleştirilmiş.

Sonuç

Sonuç olarak otomobil tasarlamak, özellikle insanların ilgisini çekebilecek bir otomobil tasarlamak çok riskli ve zor bir iş.

TOGG örneğin elektrikli araç olduğu için ön ızgarasız bir tasarım da yapmıştı ama lansman sonrası bu kapağı bir daha görmedik. Bunun gibi çok farklı ama tüketiciye ulaşmayacak tasarımlar yapılabilirdi. TOGG, gerek Pininfarina gerekse de Murat Günak katkısı ile kabul görebilecek bir araç tasarımı gerçekleştirmiş.

Bu tasarımı sadece Pininfarina’ya mal etmek haksızlık olur. K350’yi baz almış ama ondan çok farklı bir araç ortada.

TOGG’un tasarım alanındaki rotasını da bu tartışmalarla birlikte öğrenmiş oluyoruz. Murat Günak önderliğinde bir tasarım ofisi kurulmuş. C-SUV ve Sedan modelleri için alınan prototipler üzerinden yeni araçlar tasarlanacak. En az üç farklı model daha üretileceğini biliyoruz. Bu araçların tasarımı marka kimliğine sadık kalınarak bu araçlar üzerinden tasarlanacak.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir