Elektrikli arabaların dönemi yaşıyor. Dünya çapında elektrikli araç talebi patlama yapıyor. Toyota, Lexus başkanını yeni CEO olarak atayarak Koji Sato’yu yeni başkanı olarak atadı. Şirketin eski CEO’su Akio Toyota’nın istifa etmesi tüm dünyayı şoke etti. Elektrifikasyon konusundaki tartışmalı görüşleri ile bilinen 66 yaşındaki Toyota, şirketi neredeyse 14 yıl yönetdikten sonra gelecek ay istifa edecek. Akio Toyota, şirketi daha genç birine emanet edebilmek için bu adımı atması gerektiğini kabul etti. Şirket, Koji Sato’yu yeni CEO olarak atadı ve bu gerçekleştiğinde tüm dünya, Toyota’nın karbon nötrlüğü ve elektrifikasyon görüşlerini değiştireceğini düşündü. Ancak, resmi olarak yeni pozisyonuna başlamadan sadece birkaç hafta önce Koji Sato, herkesi şok etti. Yeni Toyota patronunun ne dediği ve bunun şirket için ne anlama geldiğini açıklarken bize katılın.
Akio Toyota’nın Elektrikli Araç Stratejisi Neydi?
Öncelikle eski CEO’nun görüşleri tam olarak neydi anlamak önemlidir. Akio Toyota’ya göre, batarya elektrikli araçların çoğunluğa gelmesi basının istediğinden daha uzun zaman alacak. Toyota şirketin stratejisini şöyle tanımlamıştı ve şirketin amacı geniş bir müşteri yelpazesini mümkün olan en geniş güç aktarma sistemleri yelpazesiyle memnun etmek olarak kalmıştır. Ancak, her zaman güç aktarma sistemlerinin buhidir, Prius gibi hibrit araçlar, hidrojen yakıt hücreli araçlar ve geleneksel içten yanmalı benzinli modeller de içereceğini yineledi. O zaman şirket, EV’lerin dünya genelinde aynı hızda benimsenmeyeceğini yüksek araç maliyeti ve altyapı eksikliği nedeniyle stratejisinin haklı olduğunu söyledi. Şirket, insanların seçim yapabileceği bir seçenek bırakmak istediklerini ve Toyota’nın pazar nereye gidiyor anlayana kadar biraz daha bekleyeceğini söyledi. Toyota yetkilileri, küresel iklim sorunlarını çözmek için tamamen elektrikli araçlara ağırlıklı olarak yatırım yaptıklarını iddia ettiler, ancak aynı zamanda Toyota, Prius hibrit araç ve Mirai hidrojen yakıt arabası gibi alternatif yakıt teknolojilerine de yatırım yapmaya devam ediyor.
Aktivistler ve Hissedarlar: Toyota Elektriklileri Yeterince Benimsemedi
Çok sayıda aktivist, endüstri uzmanı ve hissedar, Toyota’nın EV’leri yeterince hızlı benimsemediği için şirketi eleştiriyor. Toyota, geniş bir müşteri yelpazesine en geniş güç aktarma sistemleri yelpazesi ile hizmet vermeyi hedeflediğini söyledi. Ancak, Toyota’nın bu stratejisi eleştiri aldı ve şirketin hızla EV’leri benimsememesi nedeniyle geride kalacakları düşünüldü. Bu nedenle Toyota, eski CEO’sunu kenara çekti ve iddia edildiği gibi Tesla’yı yakalamak için tamamen elektriklenmeye gidecek yeni bir genç CEO atadı. Ancak, bu hiç de öyle değil. Koji Sato, hidrojenin karbon nötralite için doğru yol olduğuna inandığını ve Japon markasının geleceğinin temelini hidrojenin oluşturacağını söylüyor.
Birçok otomobil üreticisi, öncelikle batarya elektrikli araçlara odaklanırken, Sato hala hidrojenin Japon markasının geleceğinin temeli olacağına inanıyor. 18 Mart’ta Sato, Toyota CEO’su olarak göreve başladığında yapmak istediklerine dair bir genel bakış sundu ve hidrojen dışı çözümleri keşfetmenin önemini vurguladı. Hidrojenin uygun bir seçenek olarak kalmasını istediklerini, bir üretim ve taşıma tedarik zinciri olmadan enerjinin kullanımında hacim artışı bekleyemeyeceklerini belirtti. Ancak bu, şirketin bevs’leri hesaba katmadığı anlamına gelmez. Koji Sato, bevs’lerin de Toyota’nın geleceğinde hidrid ve hidrojen araçlarıyla birlikte önemli bir rol oynayacağına inanıyor.
Toyota, farklı pazarlardaki farklı karbon nötr gereksinimlerine ürün ve enerjileri uyarlamak için esnek kalmak önemlidir ve her şey üzerinde tamamen çaba sarf ediyorlar. Mirai, Toyota’nın tek hidrojen aracı şu ana kadar farklı derecelerde başarılı oldu, çünkü diğer birçok eyalette gerekli yakıt istasyonu altyapısı yok. ABD’de Mirai’nin satıldığı tek eyalet olan California’da bile, tüm 2022 boyunca sadece 2094 araç satıldı. Bu istatistiklerle, daha fazla hidrojen aracı satmak için Toyota’nın daha fazla para harcaması gerektiği iddia edilebilir. Ancak EV pilleri ile ev şarjı ve birkaç otoyol şarj istasyonuna büyük ölçüde güvenebilirsiniz.
Bu istatistiklerle birlikte Toyota’nın daha fazla hidrojen aracı satmak için çok daha fazla para harcaması gerektiği argümanı yapılabilir. Tesla’nın elektrikli araçlara yaklaşımını benimsemeleri gerekecek ve uzaktan mümkün olmasını sağlamak için kendi altyapılarını oluşturmaları gerekecek, ancak bu daha da zor olacak çünkü en azından Tesla mevcut elektrik şebekesine erişebilirken Toyota, yakıt istasyonları kurmak, yakıtı taşımak için kamyonlar, dönüştürme tesisleri gibi yakıt ağına yönelik tamamen yeni bir altyapı kurması gerekecek. Hiç kimse yakıt istasyonu olmayan bir eyalette hidrojenli bir araba satın almayacak, bu nedenle şirket, bu arabalardan daha fazlasını satmak için dünya genelinde birden fazla yakıt istasyonu kurmak zorunda kalacak, ancak birkaç milyar doların bu iş için yeterli olmayacağı, yakıt istasyonu ağı son derece pahalı olacak ve Toyota ilk günden itibaren birçok istasyona ihtiyaç duyacak.
Elektrikli araç pillerinde, çoğunlukla ev şarjı ve birkaç otoyol şarj istasyonuna güvenebilirsiniz, bu nedenle birçok insan için bir EV sahibi olmak için uygun bir seçenek haline gelirken, talep arttıkça şarjı yavaş yavaş artırabilirsiniz, ancak hidrojen için ev şarjı yoktur, sadece yakıt istasyonları veya hiçbir şey vardır, bu nedenle hidrojenli bir araçla sürüş kolay olması için her yerde yakıt istasyonları gereklidir.
Hidrojen Yakıt için Dolum Tesisi Şart
Başka bir yol, şirketin bu fikri iyi satabilmesi ve insanları hidrojenin ilerlemek için doğru yol olduğuna ikna etmesidir. Bu şekilde bayiler ve hükümet organları daha fazla hidrojen yakıt istasyonu sağlamak için üzerlerine düşebilirler. Dünya genelinde EV’lerin yaygınlaşmaya başladığı gerçeği göz önüne alındığında, dünyayı hidrojene geçirmeye ikna etmek oldukça zor bir görev olabilir.
Bu bağlamda Toyota, Kawasaki Heavy Industries ve Hino ile ortaklıkları yoluyla hidrojeni diğer endüstrilere yaymak için altyapıyı kurma planlarını açıkladı. Kawasaki Heavy Industries ve a watani corporation şirketlerinin başkanları da hafta sonu yarış etkinliğinde sahneye çıktılar.
Kawasaki Heavy Industries, Subaru Corporation, Toyota Motor Corporation, Mazda ve Yamaha Motor, karbon nötr olma hedefine doğru içten yanmalı motorların kullanımı yoluyla yakıt seçeneklerinin genişletilmesi için birlikte çalışacaklarını duyurdular. 13-14 Kasım tarihlerinde Okayama’da gerçekleştirilecek olan Super Taiku yarışında bu girişim için çalışmalarına başlayacaklar. Kawasaki Heavy Industries, 2010 yılından bu yana bir sonraki nesil enerji kaynağı olarak hidrojen üzerinde odaklanmaktadır ve toplumu desteklemek için gerekli olan tüm arz zincirinde hidrojenin üretilmesi, taşınması ve kullanılması için teknolojiler geliştirmektedir. Firma, 2021 yılında Avustralya lignitinden üretilen ucuz ve bol miktardaki hidrojenin Japonya’ya nakliyesinin mümkünlüğünü test etti. İlk olarak dünyada inşa edilen amaç odaklı sıvılaştırılmış hidrojen taşıyıcı olan Suizo Frontier, mali yılın sonunda hidrojen taşımacılığına başladı. Bu girişimin ilerlemesine bağlı olarak Toyota’nın hedefi gerçekleşebilir. Eğer Toyota bunu başarabilirse, özellikle hidrojen yakıt hücreleri zararlı gazlar yayınlamadığı için daha verimli ve karbon nötr bir teknolojimiz olur. Ayrıca, hidrojen yakıt hücreleri, batarya asidi veya dizel yakıt gibi tehlikeli maddelerin işlenmesi ve saklanması için hiçbir masraf gerektirmez. Hidrojen yakıt hücreleri, yalnızca fonksiyonlarının yan ürünleri olan ısı ve su açısından temiz bir enerji kaynağıdır. Ayrıca hidroelektrik veya biyoyakıtın aksine, hidrojen oluşturulması için önemli bir arazi miktarına ihtiyaç yoktur. Ayrıca, hidrojen yakıt hücresi teknolojisi, eksi 40 derece santigrat gibi soğuk çevre koşullarına karşı da kendini kanıtlamıştır. Hidrojen, tüm yaygın yakıtlar için birim kütle başına en yüksek enerji içeriğine sahiptir ve son olarak, hidrojen yakıt hücreli güç üniteleri için şarj süresi son derece hızlıdır, geleneksel içten yanmalı motorlu araçlarla benzerdir ve karşılaştırıldığında önemli ölçüde daha hızlıdır. Ancak, tüm bunlar, Toyota’nın elektrikli araçları tamamen terk ettiği anlamına gelmez.
Toyota Elektrikli Otomobilleri Lexus Altında Toplayacak
Yeni atanan CEO Koji Sato, Toyota’nın çabalarını Toyota ve Lexus için özgün yeni elektrikli araçlar yaratmaya odaklayacağını duyurdu. Toyota, 2026’da Lexus markası altında Yeni Nesil EV’leri tanıtmayı planlıyor. Şirket, aracın pilleri ve platformundan, nasıl yapıldığına kadar her şey üzerinde çalışacak. Toyota, duyurusunda, çekici elektrikli araçları daha fazla müşteriye sunmak için araç yapısını basitleştirmemiz gerektiğini belirtti. Bev’e öncelik veren bir zihniyetle, üretimden satışa ve hizmete kadar iş yapma şeklimizi köklü bir şekilde değiştirmemiz gerekiyor. Lexus’un bu dönüşümü yöneteceği de belirtiliyor.