İstanbul’un Metrobüsleri Çürüyor

0
3 yıl önce

Metrobüs projesi ilk başladığından beri İstanbul ulaşımının omurgası haline geldi ve araç tercihleri ile sürekli gündeme geldi.

Metrobüs Projesi Araç Tercihleri ile Hep Gündemde Oldu

Metrobüs ilk başladığında Londra çift katlı otobüslerine benzeyen kırmızı çift katlı otobüsler bu hatta değerlendirilmişti. Ancak yolcu sirkülasyonu yüksek olan bu hatta çift katlı otobüslerin sorun olduğu kısa sürede anlaşıldı ve o dönem şehirdeki körüklü otobüsler projeye yönlendirildi.

Ardından da yüksek kapasiteli taşıma yapılabilecek, çift körüklü otobüslerle ilgili değerlendirilmeden sonra Hollanda’da üretilen Elektrikli otobüs APTS Phileas ile karar verilmişti.

Ancak, bu otobüsler Hollanda’nın düz yollarında ve düşük nüfus yoğunluğu olan bölgelerde kullanıldığı için İstanbul’da sorunlar yaşadı. Bu sorunların bir kısmı tadilat yöntemleri ile giderilse de Phileas’lar İstanbul metrobüsünün ana omurgası haline gelemedi.

Bu araçlar satın alındıktan kısa bir süre sonra ise Mercedes’in Capacity modeli satın alındı ve metrobüsün yoğun olarak yükünü bu araçlar çekti. Elbette aradan geçen zaman içinde bu araçlar da eskidi, İETT araç yenileme fabrikası bu araçların eskiyenlerini yenilese de yakın bir zamanda metrobüs araçlarının yenilenmesi söz konusu olacak.

Atıl Metrobüsler Tekrar Değerlendirilebilir mi?

Bu noktada Phileas araçları tekrar gündeme geldiler. Hali hazırda pek çok Phileas aracı İETT garajlarında çürümeye terk edilmiş durumda gibi görünüyor. Ancak seferde yer alan az sayıda Phileas aracı da var. Aracın üreticisi iflas ettiği ve zaten çok fazla tercih edilmeyen bir araç olması sebebiyle yedek parça bulunabilmesi pek mümkün değil.

Bu durumda da bazı araçları yedek parça olarak ayırmak, parça gerektiği zaman bu araçlardan diğerlerine montajını yaparak aracın çalışmasını devam ettirmek gerekiyor. Elbette günden güne de sahaya sürülebilecek araç sayısı giderek azalıyor.

İETT, uzun süre filosunda bulundurduğu İkarus araçlarda ise buna benzer bir durum yaşamamıştı. İkarus araçlar 1970’lerden beri İETT filosunda yer alan, dünyada da yoğun kullanılan bir araç. Bu sebeple İETT yedek parça konusunda bu araçlarda bir problem yaşamamıştı.

Sayıca fazla olan bu araçlar için gerektiğinde yan sanayiiden parça tedariği ile araçları uzun yıllarca kullanmıştı. Ayrıca İETT motor yenileme fabrikasında gerek mekanik gerekse de karoser konusunda yeni çözümler üretilmişti. Araçların filodan ayrıldığı dönemde bile filodaki İkarus sayısı toplam alınan Phileas sayısından oldukça fazlaydı.

Bu sebeplerden ötürü İkaruslar filodan ayrıldığında bir çoğu hurdaya ayrılmak yerine başka şehirlere hatta ülkelere satıldı ya da hibe edildi. Phileaslarda ise bu türde bir durum olmadığı için araçların hurdaya çıkarılması dışında bir çözüm görünmüyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir