Dizel otomobiller yıllardan beri kullanım sürelerindeki maliyet avantajları ile tercih ediliyordu. Sektörde genel kanı yıllık 50 bin kilometre üstü kullanımlarda dizel araçların maliyet avantajı olduğu yönündeydi.
Son dönemde motorinde yaşanan arz sıkıntısı benzin ile motorin arasındaki dengenin kaybolmasına yol açtı.
Bugünlerde piyasadan dizel ve benzinli araç teklifi alan şirketler benzinli araçların sadece yakıt maliyetinin bile ciddi miktarda benzinli araçlar lehine döndüğünü görerek benzinli araçları tercih ediyorlar.
Elbette satın alma söz konusu olduğunda dizel araçların benzinli araçlara göre daha fazla arıza yapma olasılığının olması ve bakım masraflarının da daha yüksek olduğunu unutmamak gerekiyor.
Yerli üreticilerden Fiat’ın Egea Sedan araçlarındaki motor seçeneklerine bakıldığında 50.000 km kullanımda şu rakamlar ortaya çıkıyor:
Model Adı | Yakıt Türü | Reel Tüketim | Yıllık Yakıt Tüketimi | Yakıt Fiyatı | Yıllık Toplam Yakıt Tüketimi |
1.6 Multijet DCT 130 HP | Dizel | 5,88 LT | 2,937.50 LT | 25,96 TL | 76,257.50 TL |
1.3 Multijet 95 HP | Dizel | 5,25 LT | 2,625 LT | 25,96 TL | 68.145 TL |
1.4 95 HP | Benzin | 8,13 LT | 4,062 LT | 19,22 TL | 78.081 TL |
Tablodan görüldüğü üzere Egea serisinde benzinli motorun tüketimi daha yüksek olduğu için yakıt tüketiminde dizel tarafına doğru bir avantaj bulunuyor.
Peki Renault Araçlarda durum ne?
Bir diğer yerli üretici Renault da ise benzer sınıfta iki motor seçeneği var. Ancak Megane dizel ile benzinli arasındaki yakıt tüketim miktarı Egea’ya göre çok daha düşük. Dolayısıyla Renault ailesinde ibre benzinli araca dönmüş durumda.
Model Adı | Yakıt Türü | Reel Tüketim | Yıllık Yakıt Tüketimi | Yakıt Fiyatı | Yıllık Toplam Yakıt Tüketimi |
1.5 Blue dCi EDC 115 HP | Dizel | 5,13 LT | 2562,5 LT | 25,96 TL | 66.522,50 TL |
1.3 TCe EDC 140 HP | Benzin | 6,63 LT | 3312,5 LT | 19,22 TL | 63.666,50 TL |
Bir diğer örnek olarak da PSA grubu bünyesindeki Opel’e bakalım. Opel’de bu sıralara piyasa kolay tedarik edilebilen modellerden Crossland’in dizel ve benzinli araçlarına bakalım.
Model Adı | Yakıt Türü | Reel Tüketim | Yıllık Yakıt Tüketimi | Yakıt Fiyatı | Yıllık Toplam Yakıt Tüketimi |
1.5 AT6 120 HP | Dizel | 4,88 LT | 2437,5 LT | 25,96 TL | 63.227 TL |
1.2 130 HP | Benzin | 5,88 LT | 2937,5 LT | 19,22 TL | 56.458.75 TL |
Satın Alımda Makas İyice Açılıyor
Araçları kiralamada araçların kiralama bedellerindeki farklar ile yakıt tüketimi arasındaki farklar yeterli iken araç satın alınacağı zaman aracın satış fiyatı ve bakım maliyetleri de devreye giriyor.
Örneğin Renault’da örnek olarak gösterdiğimiz araçlardan 1.3 TCe EDC 140 HP modelinin satış fiyatı 8 Eylül 2022 itibariyle 692.900 TL. Dizel olan araç ise 743.900 TL. Dizel araç benzinli araçtan 51 bin lira daha pahalı. Bakım maliyetleri her zaman pahalı olacak aracın şu anki yakıt fiyatları ile satın alma maliyeti giderek artıyor.
Fiat Egea’da baz paketlere baktığımızda 1.4 95 HP Benzinli modelin fiyatı 399.900 TL. 1.3 Multijet 95 HP ise 528.900 TL. 1.6 Multijet DCT 130 HP model de 589.900 TL etikete sahip. Fiat modellerinde çok ciddi bir fiyat farkı var. Listenin en az yakıt tüketeni ile benzinli arasında tam tamına 190 bin lira fiyat farkı var. Bu fiyat farkının çıkabilmesi için yıllık 50 bin km’den 19 yıl boyunca aracın kullanılması gerekiyor. Ya da kilometre hesabına göre 1 milyon km’den sonra dizel araç avantajlı hale geliyor! Tabii yine dizel araç için ödenecek fazladan bakım ve tamir masraflarını göz ardı ettik.
Yerlilerde durum böyleyken bir de Avrupa’dan gelen bir başka araca bakalım. PSA çatısı altındaki Opel’in fiyatlarını yukarıda paylaşmıştık. Opelin dizel modeli sadece otomatik vites seçeneği ile geliyor. Dolasıyla aynı markanın manuel benzinli aracını hesap dışı bırakıyoruz. Opel Crossland’in 1.2 130 HP Benzinli otomatik vites aracı 634.900 TL fiyat etiketine sahipken 1.5 120 HP dizel aracı ise 749.900 TL fiyat etiketine sahip. İki araç arasındaki fiyat farkı 115.000 TL. Hali hazırda benzinli aracı çok daha az yakıt masrafı çıkaran Crossland’in dizel aracının ekonomik kriter bakımından tercih edilmesi mümkün değil.
Dizel motorlar benzinli motorlara göre yük taşımada daha avantajlı araçlar. Geçmişte ağır yük taşımacılığında kullanılan dizel araçlar, yeni nesil dizel teknolojileri ile 1980’lerden başlayarak günlük hayatta kullanılan otomobillere doğru gelmişti. 2000’ler dizel motorlu otomobillerin altın çağı olmuştu ancak son yıllardaki gelişmelerle birlikte dizel otomobillerin tercihi giderek azalacağa benziyor.